” Den som i mitten på 1900-talet deltog i arbetet på bondgårdarna i Sverige kunde inte undgå kokkaffet. Då levde ännu denna bryggmetod i hög grad. Tillrett på rätt sätt blev det riktigt gott, ofta något
tunnare men ändå aromatiskt jämfört med elbryggaren.Att koka kaffe är en av de äldsta metoderna. Koka är egentligen fel uttryck. Precis när vattnet kokar upp och kaffebubblorna ”vänder runt” skall pannan av plattan.
Att koka kaffet innebär att grovt malet kaffe läggs i kallt vatten och alltså får ett hastigt och kort uppkok. Kaffet skall sedan stå en stund för att hinna dra och sumpen sjunka till botten, detta är mycket viktigt.
Lite kallt vatten underlättar denna process.
För att dryga ut kaffet förekom det förr att man kokade upp ytterligare en omgång kaffe på samma sump.
I Sverige kokades praktiskt taget allt kaffe. Först i slutet av 1960-talet börjar allt fler att brygga sitt kaffe. Det är i Skåne som bryggningen först slår igenom. I Norrland däremot håller man länge på koktraditionen.”

Själv är jag te drickare, men när jag dricker kaffe så ska det vara ”kokkaffe”! Det finns inget godare tycker jag. Helst så ska kaffet tillagas på vedugn, då är det som godast och av en dam med lång erfarenhet. Själv håller jag på och övar mig i mitt tillagande av kokkaffe.  Det jag vill säga är; ta vara på den gamla traditionen och unna dig en god kopp kokkaffe och njut!  Det kräver lite mer av dig, men tar inte så mycket längre tid att tillaga än att brygga.

