Etiketter

,

Igår hittade jag ett gott recept på bra och nyttigt bröd http://recept.mabra.com/snabbgjort-not-fruktbrod/.

Snabbgjort nöt- och fruktbröd bakades det här hemma under förmiddagen. Skönt pyssel när det regnar ute, tycker jag.  Ett lättbakat bröd som passar med ost eller bara som det är till en kopp kaffe eller tè.

Ingredienser

30 port

Ett lättbakat bröd som passar med ost eller bara som det är till en kopp kaffe eller té.

180 g, ca 3 dl, grovt rågmjöl 60 g, ca 1 dl, grahamsmjöl 120 g, ca 2 dl, vetemjöl special ½ dl linfrön 1½ tsk salt 1½ tsk bikarbonat 2 tsk malda brödkryddor ½ dl russin 100 g torkade aprikoser 50 g torkade blåbär eller tranbär 75 g valnötter och hasselnötter 4 dl yoghurt naturell, ev. låglaktos 1 litet rårivet äpple ½ dl råsockersirap.

Så här gör du

Sätt ugnen på 175°. Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner yoghurt, äpple och sirap. Använd gärna matberedare, men kör inte för länge. Degen ska inte knådas. Häll smeten i en smord avlång form, ca 2 l, eller i två mindre formar. Grädda långt ner i ugnen ca 45–60 minuter – den kortare tiden för mindre bröd. Låt svalna på galler.

Jag ersatte en dl av det grova rågmjölet med 1 dl rågkross för att få brödet lite kornigare, vilket blev mycket bra. Råsockersirap hittade jag inte i stan, så det fick bli vanligt brödsirap istället. Jag åt det med lite flytande honung, vilket var mycket gott :).

Så här blev resultatet;

